+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 7 av 7
    Nykomling Småpratare
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard Blogg.asien.se

Hej,

Blev riktigt glad när jag hittade blogg.asien.se, bra initiativ tycker jag. Hittade ingen lämplig del i forumet för diskussioner som rör bloggen.

Jag har skapat en blogg, har inte börjat fylla den med något riktigt innehåll ännu men det kommer. Har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.
    1. Vad är skillnaden på språken sv_SE och sv_SE.po ?
    2. Det vore fint om det gick att ladda upp egna teman eller åtminstone ha möjlighet att ändra i teman. Delas tema filerna mellan bloggarna eller har varje blogg en egen uppsättning av wp-content/themes? Om det inte går att låta administratörer för respektive blogg ändra i teman kan man kontakta någon för att få ett nytt tema inlagt? Fabian verkar använda ett tema som inte finns med bland mina så det kanske bara är jag som letar på fel ställe?
    3. Hur är det med bilder, vad har man för möjlighet att ladda upp bilder? Såg att WPG2 pluginet fanns installerat, finns det någon Gallery installation där man kan få plats? Någon som vet om WPG2 går att konfigurera för att gå mot en Gallery installation på någon annan server?

Vänliga hälsningar
    Frej

Indienfantast Aktiv medlem fabians avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Blogginlägg
    12

Standard

Hejsan! Ja, bloggarna är lite skoj, jag är dock newbie vad det gäller WP och har inte fått allt klart för mig...

Jag tror inte det är någon skillnad på sv_SE och sv_SE.po.

Jag vet inte om man kan ställa in WPMU att tillåta användare att ladda upp egna teman, har mest bråkat med att få ordning på all spam som kommer och inte riktigt hunnit med att titta på detta, har du något tema du vill få in så kan jag dock slänga upp det åt dig om du vill. Jag har tagit ett befintligt tema och ändrat det så att det är med en bild jag själv tagit, ville inte dela med mig av detta tema och har därför stängt av det från att kunna väljas.

Idag är bilduppladdningen dålig, vi satte upp WPG2 på servern men det vill sig inte helt och hållet, har du erfarenhet av det så får du gärna höra av dig, eller om du har andra föslag på hur vi hade kunnat förbättra och förenkla bloggarna!
    Är i Göteborg...

Goa, Palolem, Calangute, Agra
    Skaffa en retro t-shirt!

Nykomling Småpratare
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Har använt wordpress lite tidigare, men wp-mu har jag inte använt tidigare. Det verkar som att det mesta som gäller för wp även gäller för wp-mu.
    Akismet är ett populärt plugin för att få stopp på spam, tror det följer med vanliga wordpress. Download « Akismet
    Stänga av Tracbacks brukar också hjälpa rätt mycket mot spam.

WPG2 har jag inte stött på tidigare, har använt Gallery tidigare men inte i kombination med wp.
    Ska testa att aktivera WPG2 och installera Gallery på en annan maskin för att se hur det funkar. Vad var det som inte riktigt fungerade på

Återkommer angående tema.

Frej

Nykomling Småpratare
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Det finns ett plugin som gör att varje användare kan ha egna teman. Tror dock inte att man kan ladda upp egna teman, men man kan få en "privat" kopia av ett befintligt tema så att man kan göra ändringar.
    WPMUDEV.ORG
    Man måste även slå på "theme editor" möjligheten, samt sätta lösare rättigheter på katalogerna med teman i tror jag. Lösa rättigheter är kanske något man vill undvika när det är flera som använder bloggen och registreringen är öppen.

Verkar inte gå att köra wpg2 mot en annan server, den verkar leta efter embed.php lokalt.

Frej

Nykomling Småpratare
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

Nu är det snart dags att börja skriva i bloggen så jag har kikat lite på teman. Har bifogat ett i inlägget som du gärna för göra tillgängligt på blogg.asien.se. Tyvärr var jag tvungen att ta bort screenshot. Temat du använder på din blogg är ju riktigt trevligt ;-)
    Har förstått att du är på resande fot så om det är struligt att lägga till ett tema så tänk inte mer på det. Till dig och Fia, modigt med Backcharter arrangemanget! Av era inlägg på forumet att dömma har jag svårt att tänka mig att ni inte gjort ett bra jobb, första gången lär vara svårast och ni klarade det. Utifrån din sammanställning i bloggen låter det som att ni har alla möjligheter att göra det bättre nästa gång!

Ha det gott

Frej
    Bifogade filer

Nykomling Småpratare
    Reg.datum
    Dec 2007

Standard

För min del behöver du inte ladda upp temat, hade inte sett "feelthefreedom" tidigare. Men det fanns så jag kör på det. Vore trevligt om det enkelt går att plocka bort "## Ads ##" fälten. Eftersom att ingen reklam visas.

Frej

Indienfantast Aktiv medlem fabians avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Blogginlägg
    12

Standard

Hmm, ja det borde ju inte vara så jobbigt att ändra! Skall se om jag kan fixa det i dagarna (just nu sitter jag på en ruskigt seg lina i Arambol och kan inte ftpa eller ssha)
    Är i Göteborg...

Goa, Palolem, Calangute, Agra
    Skaffa en retro t-shirt!

Liknande ämnen

1. Blogg om Kina, spännande
    By patrikth in forum Kina
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 23:59
  2. Reseguide - Asien.se
    By fabian in forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 11:45