-
2008-06-24 10:43 #1Junior Member
- Reg.datum
- Jun 2008
Gifta sig med kines i kina
nån som har erfarenheter av detta och hur det går till? är själv svensk medborgare. Var hur och när registrerar man sig för att få det juridiskt giltiligt i båda länder?
-
2008-06-24 11:28 #2Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
-
2008-06-24 21:15 #3
Senast redigerad av fabian den 2008-06-25 klockan 10:01
-
2008-06-25 10:06 #4Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
Om någon har en fråga så är det självklart att vem som helst som vill får göra sitt bästa att besvara den. Dessutom så är det så att om denna fråga finns i forumet så finns möjligheten att någon som kan mer om det ramlar in här på grund av att vi kommer med i Googles sökresultat.
Även om det inte finns någon medlem här på forumet idag som är svensk medborgare som är gift med en kinesisk medborgare så behöver det inte betyda att den samlade kunskapen av alla besökare vi har saknar information om just detta.
Länken jag skrev går just till ambassaden och dom bör kunna svara på frågorna lite närmare om man t.ex. ringer dom.
Pellvi: du får gärna skriva mer i denna tråden om det är så att du hittar svar på din fråga på annat håll, svaret kan säkerligen vara av nytta för fler!
-
2008-08-11 07:51 #5Junior Member
- Reg.datum
- Aug 2008
För att gifta dig i Kina behöver du ett papper som är påskrivet av folkbokföringen (RSV) som säger att du, just nu, är ogift. För att sedan få visum till kina (så att du kan åka ner och gifta dig) behöver du ansöka om visum. Detta gör du på kinesiska ambassaden i Stockholm eller kinesiska konsulatet i Göteborg. Till din visum ansökan fyller du i ett papper som du hämtar i PDF på denna sidan Application Forms
Med din ansökan skall vara information om inbokat hotell samt en retur biljett från Kina.
Sedan detta med att gifta sig i Kina så citerar jag marriage guide
Hoppas detta ger lite mer kött på benen.Documentation Requirements:
ONE For a Chinese Mainland resident, he/she is required to submit: his/her own household registry, and identification.
TWO For a foreigner, he/she is required to submit the following identifications and documentations:
1. A valid official passport or other valid international travel pass;
2. A valid notarized documentation issued by a notary or an authority from his/ her own country AND validated by an embassy (or a consulate) of the People’s Republic of China in his/her country or an embassy (or a consulate) of his/her country in China, which states that the party does not have a legal spouse.
Jag önskar dig ett lyckligt äktenskap.Senast redigerad av nanchang.se den 2008-08-11 klockan 08:06
http://www.nanchang.se
-touristinformation Nanchang China
-
2008-10-02 14:20 #6Junior Member
- Reg.datum
- Mar 2008
Jag är gift med en kinesiska. Vi gifte oss dock i Sverige. Det är tydligen enklare.
Ta med alla papper du kan tänkas behöva till Kina, med alla tänkbara stämplar och underskrifter. Därtill: tålamod.
Skall ni ha bröllop också? Då kan det vara bäst att ta med plånboken...
-
2009-02-18 14:25 #7
Här har du en läsvärd länk om det mesta som berör Kina: Allt om Kina och kinesiska - språk, kultur, ekonomi, konst
Är själv gift med en Kinesiska sedad 10 år, men hon kom till Sverige när hon va 2år.Senast redigerad av Jonas70 den 2009-02-18 klockan 14:27 Anledning: Uppdatering
Sidor om Thailand och övriga Asien: www.thaisite.se
-
2009-03-01 22:05 #8Junior Member
- Reg.datum
- Mar 2009
Att gifta sig
Såg att tråden är lite gammal, men kan vara bra för andra att veta. Gifte mig i oktober i en "liten" stad på fastlandet i Kina.
Innan man åker
Innan man åker måste man ha ett äktenskapscertifikat som man söker hos skattemyndigheten. Detta dokument måste översättas till kinesiska av en auktoriserad översättare. Det tar ca 1-2 veckor då språket är lite udda i Sverige. När man fått tillbaka översättningen ska den tillsammans med originalet tas med till notarius publicus. Det finns ofta i våra större städer. De kommer att kontrollera översättningen och stämpla dokumentet. Det tar oftast 1-2 dagar. Observera med att vara noga med om du ska gifta dig på fastlandet eller Hong Kong. Det är 2 olika stämplar vilket inte blir någon kul upplevelse när man väl är där. Scanna in dokumentet och skicka det gärna till partnern i Kina så de kan kontrollera dokumentet. Sen är det bara att skaffa de vanliga visumen mm som behövs för att resa. Jag angav semester för att slippa vifta med en massa papper mm.
Väl i Kina
Vigseln är individuell i Kina beroende på ekonomi mm men gemensamt är den borgeliga delen. Man måste åka till områdets huvudstad (inte provinsens) där partnern är bosatt för att gifta sig. Varför har jag fortfarande inte fått en bra förklaring på, men det har nog med det administrativa att göra. I Kina har de en lite omständig men ändå en bra administration. Vid kontakt med myndigheter sker allting direkt. Ingen väntan i veckor som i Sverige.
I områdets huvudstad så har de en byrå som har hand om vigslar. Att gifta sig är otroligt lätt och tar ca 20 min om man inte gjorde misstaget som jag lyckades med. Intyget från notarius publicus hade jag glömt att översätta till kinesiska i Kina. Detta är ett land där du INTE kommer långt med engelskan. Efter 2 timmars dividerande fick vi leta upp en översättare och till slut hittade vi att den närmaste fanns i provinshuvudstaden 40 mil bort enkel resa. Väl där gjordes översättningen på en timma. Så översätt det dokumentet direkt så slipper du den biten.
Dagen efter var det tillbaka igen till byrån för registreringen. Du sitter vid en disk med en person mitt emot dig som matar in allt i datorn och frågar allt eftersom. De är väldigt trevliga personer och gör allt för att hjälpa dig. I vänligheten vill de även mata in ev åäö i namnet. Låt dem INTE göra det. Jag har ett ö och de frågade om jag kunde hjälpa dem att mata in det (de har ju inte sett bokstäverna innan) och när jag gjorde det sänkte jag webbsidan för hela provinsen. All deras inmatning sker i ett webbformulär och i querystring så använder de sig av tecken istället för siffror. Det problemet gjorde att allt sänktes och vi fick vänta i 5 timmar innan det var åtgärdat.
Din partner ska ha med sig Fukauben (familjebok) som visar att hon/han kan gifta sig. Mitt i processen går man in i ett annat rum och tar 4 foton. Sen när de matat in allt och du har foton så får du en miniversion av fukauben. Den talar om att ni är gifta och det är en bild på er två tillsammans. Grattis! Nu är den lätta delen avklarad.
Den här delen är individuell beroende på partnerns trossamfund mm. Men efter registreringen åker man hem till partnerns föräldrar och möter stora släkten (tro mig, dom är många). Vi gick upp till ett speciellt rum i lite mer buddistisk stil där det var rökelser, skål med ris, skål med vodka och bild på gamla familjemedlemmar (som är döda). Man har en buddistisk bön där man ber om att äktenskapet ska gå bra och man offrar riset och vodkan till dem. Är inte 100% att det var vodka, men det luktade som det. Sen får man en skål med vatten man ska dricka ur. När ceremonin är klar går man ner till de andra och man äter, dricker, leker lekar mm hela natten. Någonstans mitt i ropar familjeöverhuvudet (oftast fadern) att nu är man gift, och då är man gift även i deras ögon. Observera att alla kommer försöka supa en under bordet. Även om man tål mycket mer än vad de gör så är det 200 pers man ska skåla med. Den delen kostade oss 25 000 Yuan (ca 30 000:-).
Sen är det att sitta ensam på flyget hem igen och vara gräsänkling i några månader
. Väl hemma så ska man snabbt in på skattemyndigheten och registrera äktenskapet. Man fyller i ett papper med information om dig och partnern och de tar en kopia på Fukauben du fick i Kina. Detta tar ca en månad, sen får du ett besked via posten att du godkänts. Jag fick ringa dit och fråga hur det gick och hon på skattemyndigheten sa att det tar lite tid då de inte är bevandrade i kinesiska språket. Hmmm, i Kina tog det en timme.
När du fått bekräftelse på att ni är gifta i Sverige scannar du in det och mailar det till partnern. Han/hon måste då ta sig till närmaste svenska konsulat i Kina och söka uppehållstillstånd och då lämna in det pappret. De kommer att ställa lite frågor på plats, men kommer att säga åt partnern att komma till konsulatet ett visst datum (ca 2 månader senare) för intervju. Väl där på intervjun får de ca 55 frågor att besvara. Frågorna är extremt liknande ett amerikanskt dokument som cirkulerar på nätet. Partnern bör ta med 4 foton till intervjun, dokumentet man skickade och Fukauben. Efter intervjun tar det några veckor, sen får man hem ett brev från migrationsverket där de talar om att någon har sökt uppehållstillstånd pga "anknytning till dig". Romantiken flödar hehe. Man får då ladda hem ett dokument från deras hemsida att fylla i och skicka in tillsammans med kopia på ett giltigt id + foto.
Där är min fru och jag idag så mer kan jag inte berätta just nu. Men en liten grov uppskattning hur det går till har ni förhoppningsvis fått.
-
2009-05-12 22:17 #9Junior Member
- Reg.datum
- May 2009
Tack till MICKES418,,mycket utförlig info. Jag ska gifta mig i juli med min kinesiska tjej.
Är 25000RMB en normal bröllopsfest, eller vräkte du på? Mycket är ju billigare i kina, menar jag.
Vad gör ni om hon inte får bli svensk medborgare än?? Läste att "hon" inte automatiskt kan bli svensk, bara för att man är gift.
Hoppas på höra hur det går,,lycka till..
-
2009-06-02 20:11 #10Junior Member
- Reg.datum
- Mar 2009
Tackar! 25 000RMB är en ganska standard för landsbygden. I större städer vet jag inte, men kan väl tänka mig att det är lite dyrare där då priserna allmänt är högre.
Medborgarskapet är nu löst. Tar en jäkla tid och de är petnoga med 6 mån. Det beviljas generellt om du nu inte har 22 skilsmässor och misshandelsdomar eller liknande bakom dig. Sen bör man känna varandra ganska bra som person också. Det är många sådana frågor migrationsverket har. Åker nu i juli jag med till Kina och nu har hon en enkelbiljett till Sverige
.
Liknande ämnen
-
Gifta sig i Thailand
By Fia in forum ThailandSvar: 12Senaste inlägg: 2010-03-06, 11:18 -
Semesterboende i kina
By Tonysson in forum KinaSvar: 0Senaste inlägg: 2009-07-09, 19:42 -
Kina tips ?
By Basilm in forum KinaSvar: 4Senaste inlägg: 2008-12-25, 03:40 -
Jag bor i Filippinerna och skall gifta mig med en Filippinska
By magnusg in forum FilippinernaSvar: 5Senaste inlägg: 2008-10-18, 00:26 -
Formel 1 i Kina