Importera från Kina första gången
Denna tråd handlar om Importera från Kina första gången och har skrivits i forumet för Kina; Hejsan! Funderar på att regga en enskild firma och importera varor från Kina, jag vet precis vad jag ska importera. ...
![]() |
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
Reg.datum: Nov 2009
|
Hejsan!
Funderar på att regga en enskild firma och importera varor från Kina, jag vet precis vad jag ska importera. Tänkte bara fråga lite om regler när det gäller importering: Jag hörde av någon att första importen man gör är tullfritt bara de inte överstiger 60 000 kr? stämmer det? Sedan viktigaste frågan av de alla. Hur går jag tillväga när jag ska importera flera varor samtidigt, leverantören skriver han på paketet, utanpå paketets värde och vad de innehåller sen utgår tullen från det eller lämnar jag in någon lapp innan? Kan säga såhär att jag kommer inte importera mer än 10 000 kr iallafall. Tacksam för hjälp och svar! |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Indienfantast
Aktiv medlem
Reg.datum: May 2007
Blogginlägg: 10 Senaste blogginlägget: Hitta billiga flyg till Goa
|
Att man skulle slippa tullen har jag inte hört talas om.
Om du hittar en vara som kostar låt säga 1000 euro så kommer du när den kommer till sverige få betala 12% i moms (för de flesta prylar, men kolla upp exakt vad som gäller för det du importerar) samt ytterligare 25% i moms. 1000 euro inköp 120 euro tull 280 euro moms ---------------------------- 1400 euro totlat Jag har importerat en del från kina och då fraktat med DHL eller UPS, vid dessa tillfällen har jag betalat tull och moms till frakbolaget vid leverans. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
Reg.datum: Nov 2009
|
Alright men hur vet tullen exakt hur mycket det ska tulla mig/skatta? Skriver avsändaren på paketet eller lämnar jag in någon lapp innan jag importerar. hur går det till? jag hade tänkt att importera vissa kläder för 500 euro.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Indienfantast
Aktiv medlem
Reg.datum: May 2007
Blogginlägg: 10 Senaste blogginlägget: Hitta billiga flyg till Goa
|
Avsändaren skriver värdet och innehållet. Men kontakta Tullverket innan så slipper du göra fel!
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
Reg.datum: Jan 2010
|
Hej Fabian, jag är intresserad av att låta producera textilier m.m. i Asien, det verkar som att du har lite erfarenhet åtminstone av import. Har du möjligen något tips på någon bra mellanhand som man skulle kunna kommunicera via + hitta producenter? Det verkar som att om man hittar företag via t.ex. alibaba.com ska man ha tur om det fungerar. Får jag lov att fråga vad du har importerat, och om du har varit nöjd med dina köp?
|
|
|
|
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.

Linjär visning