Ämne: Varkala Beach
-
2007-08-20 20:32 #1
Varkala Beach
Efter vår underbara resa på Keralas vattenvägar med husbåt så tog vi en taxi till Varkala, en mycket jobbig taxichaufför som tutade var 3:e sekund, iofs en upplevelse i sig, myllret ute på vägarna och avsaknaden av trafikregler eller trafikvett är en ganska häftig upplevelse. Resan tog ett par timmar och kostade 700 Rs.

Väl framme så hittade vi helt nybyggda Bungalows i norra änden på "The Cliff", superfina med AC, stort kaklat badrum, för 700 Rs/natt och detta längs ner mot havet!

Varkala Beach är turistigt, det dräller av restauranger och barer, man kan köpa utflykter till praktiskt taget allt - tom Keralas vattenvägar, turister från hela världen, dock inte lika trångt som i Goa, köpmän från när och fjärran - Tibet, Kashmir, etc.....vi hittade riktigt bra priser på broderade sängöverkast, väggbonader, smycken, etc.....

Stranden var riktigt fin, man fick ta sig ner för "klippan" på små stigar, och väl nere kom uthyrarna av stolar och parasoll som oljade blixtar, det var ganska strömt i vattnet och flaggor talade om var det gick och bada, tom livräddare fanns på plats, det hela kan kanske verka oattraktivt men jag måste nog säga att Varkala är betydligt bättre än Goa, det är mer öde, mer Indien, och man kan gå hur länge som helst längs med stränderna och möta fiskare, lokalbefolkning, etc...

Om man fortsatte norrut och gick någon kilometer eller två så möts man av ett naturens skådespel som jag aldrig kommer att glömma, vi mötte lokalbefolkning som satt och gjorde båtar av palmträd, lagade fiskenäten, gjorde mat, och allt ackompanjerat av en fantastisk natur, inte en turist så långt ögat kan nå.

Det kommer mera....................Senast redigerad av LotusV8 den 2007-08-21 klockan 12:52
-
2007-08-20 22:56 #2
-
2007-08-21 13:13 #3
Vi fortsätte vår vandring norrut, vi kommer fram till Black beach, jo! svart finkornig sand, längre fram ser vi en stor skara män som skriker och gapar medan de drar in ett gigantiskt nät från havet, denna uråldriga fiskemetod har existerat i tusentals år, men håller på att försvinna pga en tilltagande fiskeflotta, man ror/paddlar ut långt i havet och fortsätter med roddbåten (oftast 2 Palmträd som är ihopflätade, paddeln är en träplanka) i en stor båge, sen paddlar man in till land, och ca 15 män i varje ände av nätet drar hem nätet som nu ser ut som ett uppochnedvänt U, detta görs sjungade, skrikande, samtidigt som 5-6 män är i vattnet och slår med brädor mot vattenytan för att skrämma in fisk i nätet

Efter skådespelet med uppdelningen av fiskar, bråket om vem som skulle ha en eller två fler än den andre (dem fick ca 4 fiskar var), så kom en man fram till oss och frågade om han kunde få lite vatten, han var nog i 60-70-års åldern, klockren Engelska, det är en av sakerna med Indien, folk pratar Engelska mitt ute på vischan!!! Fantastiskt!!!

Det kommer mera........................
-
2007-08-21 20:19 #4
En dag kom ägaren till vår Bungalow och undrade om vi ville följa med på en utflykt, det skulle vara en av Indiens största Elefantparader med över 80 elefanter utsmyckade, givetvis ville vi det, vi blev skjutsade gratis till ett ställe jag tyvärr inte kan namnet på.

En annan dag så kom det en kokosnötsplockare och tog bort ev kokosnötter som riskerade att falla ner vid ägarens Bungalower, en mycket liten man (145 cm) i 65-års-åldern, han gjorde ett rep av palmblad som han satte runt fötterna och klättrade vigt upp och högg bort nötter med en machete, fascinerade frågade vi ägaren om vi inte skulle kunna få besöka den gamle mannen i hans hem, det gick utmärkt och några timmar senare var vi där, jag köpte cigaretter, en ficklampa, massor av tuggummin, massor av pennor och en schal till hans fru + att mannen fick 500 Rs av mig. Vi hade fått denna vink av ägaren som också talade om att mannen hade massor med barnbarn - därav pennor och tuggummi. Brunnen på en av bilderna har mannen själv grävt ut för hand.

På bilden kan ni se hans fru till vänster med schalen jag gav henne, hon blev överlycklig, min fru är 164 cm lång, skulle tippa att hans fru var 130 cm

Vi blev bjödna på .... givetvis kokosmjölk

Vi tog en tur i djungeln på denna magnifika Elefanthane.

Länge leve kokospalmerna, trädet ger mat, skydd, ved, och kläder!
-
2007-08-22 12:40 #5
-
2007-08-22 15:39 #6
Fantastika bilder och berättelser! Bra jobbat!
-
2007-09-01 15:39 #7
-
2007-09-01 15:47 #8
-
2007-09-01 16:07 #9
-
2007-09-01 16:14 #10
Liknande ämnen
-
Aline Golden Beach Resort i Varkala ??
By redgoldn´green in forum KeralaSvar: 0Senaste inlägg: 2009-12-05, 23:25 -
Patnem Beach?
By Shanaya in forum GoaSvar: 5Senaste inlägg: 2009-07-24, 07:46 -
Anjuna beach eller calangute/baga beach ?
By WaynesWorld in forum GoaSvar: 5Senaste inlägg: 2008-11-15, 11:43 -
Velsao Beach
By Turisten in forum GoaSvar: 2Senaste inlägg: 2008-03-08, 12:36 -
The Beach
By fabian in forum ThailandSvar: 14Senaste inlägg: 2007-10-30, 16:36

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat