Ämne: kontantkort
-
2009-10-28 18:18 #1Junior Member
- Reg.datum
- Feb 2009
kontantkort
Hej..Va i Varkala för lite mer än 2 år sedan och ska tillbaka dit i januari igen.. Skaffade då ett kontantkort som jag fortfarande har kvar. Någon som vet om jag kan använda kortet igen fast det gått så lång tid? Eller måste jag skaffa ett nytt??
-
2009-10-28 21:10 #2
Hej det beror på vad det var för ett kort det finns kort som håller livet ut och kort som måste fyllas på innom 6-12 månader om jag minns rätt
Nästa Goaresa 2010-01-07 till 2010-02-04
-
2009-10-28 21:16 #3Junior Member
- Reg.datum
- Feb 2009
Oki.. Vet inte riktigt vad de e för kort.. Men tro inte att de är ett sånt som håller livet ut. Ha för mig att de bara funkade i 1 månad eller nåt sånt.. Men är det som i Sverige, att dom ger bort numret till nån annan efter ett tag??
-
2009-10-28 21:53 #4Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
-
2009-10-28 21:57 #5Junior Member
- Reg.datum
- Feb 2009
Tro de står sim inaktivt!? Ha för mig att jag ha testat innan.. Men få väl ta med mig de å kolla va dom säger.. Annars få jag väl skaffa mig ett nytt. Men airtel e de bästa eller?
-
2009-10-28 22:02 #6Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
-
2009-10-29 14:21 #7Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Airtel kopplar up sig mot Telias nät har jag sett,
finns det tillräckligt saldo, så går det att tex skicka/ta emot sms.
Vill man kunna ringa med Airtel i Sverige så verkar det som att manmåste aktivera utlands-funktionerna, men det är lustigt nog billigare att ringa med Airtel kontant i Sverige på Telias nät, jämfört med Telias egna kontantkort, hihi. Jaghar provat, det e ju litta lattjo, folk tror att man är i Indien när man ringer....
Beträffande giltighets-tid mm, så verkar det som att har man tur så är numret kvar. Prova att ladda med en liten summa när du komr till indien. Och om det då blippar in ett sms i din tfn, ja då e nog kortet aktiverat igen. Ibland tar det en stund innan laddnings-smset kommer.
Jaghar hört om folk som kunnat ladda sina kort fastän de drygt 2 år gamla, men det e kanske olika, jag vet inte. Tf-bolagen är ju tvungna att återanvända nummrena, annars blir det slut på dem.
Jag köpte tre stycken splitt nya Sony Ericsson tfner i Indien, på en helt reko affär, o det var skitbillga, knappt halva priset mot här, o de funkar bra än. Batterierna är bra. Lustigt nog var den ena tfnen tillverkad i Lund, Skåne, "for asian market only"....
För de flest indiska kontanktkort gäller att om saldot blir noll så går det inte att ens ringa till den tfnen, ej heller ta emot sms.
På AirTels hemsida kan man ladda tfner med kreditkort, (tfnen måste vara igång när man gör det) men tråkigt nog funkar det bara än så länge med indiska kredit-kort (utfärdat av indiska banker). Tfåneriet i Indien är ännu så länge delstats-uppdelat, har man ett Airtel-Goa kort kan det bara laddas i Goa (Maharastra), på nåt vanligt recharge-ställe. Det påstås dock att det går att ladda på vilken indisk ATM som helst med kredit-kort. Jag har lyckats ladda med ATM, men kan inte svara på med vilka kreditkort som det funkar med.
Jag var i Spanien förra vintern , och en varning är på plats, Spanien är rena ulandet när det gäller mobiltfner. Visserligen är täckningen utmärkt, men det är sjukt dyrt tyvärr. Även att ringa fr spansk mobtfn (Orange) till ett spanskt fast nummer kostar maxavgiften, knappt 6 kr/min, o att ringa till Indien ellr tex USA med spansk Orange är sanslöst dyrt. 16-20 kr/sms kan det kosta att skicka med spansk Orange til Indien ellr Hawaii tex.
Varning för att ha din svenska tfn igång i Indien ifall du har internet-3G på den, det kan bli sjukt dyrt att surfa på den, ett par-tre tusen kr på ngra timmar är inte omöjligt. OBS att det gäller bara abbonemangs knutna svenska tfner. Svenska kontantkort funkar i allmänhet inte i Indien. Om du behöver ha din svenska tfn igång så se till att den inte kan koppla upp mot Internet i Indien. En kamrat var i Portugal förra sommaren o hade med sig Tele2 3G modemet till datorn, men det kostade 45 000kr för fem dagar, tack o lov var det företagets modem, o att han var där på jobb.
Nej visst är det snårigt med tfåneri i utlandet.
Liknande ämnen
-
Gratis kontantkort
By fabian in forum Off TopicSvar: 2Senaste inlägg: 2007-11-17, 19:23

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat