Ämne: Norra Kerala och cochin
-
2009-10-05 21:11 #1Junior Member
- Reg.datum
- Aug 2008
Norra Kerala och cochin
Nu har vi bokat resa till Kerala. Har några frågor som jag skulle vilja få svar på. Vi ska vara borta i nästan 4 veckor och funderar på vilka ställen vi ska åka till.
Har någon varit i norra Kerala. Har ni några stränder att rekommendera? Vi är en familj med två barn (7 och 4 år). Går det att bada i havet eller är det underströmmar?
Vad jag har förstått så är det inte så "turistigt" i norra Kerala. Innebär det att man inte solar i bikini på stränderna?
Vi flyger till Cochin. Finns det någon som har tips på något bra boende runt Cochin?
Kan ni rekommendera några bra stränder inte så långt från Cochin?
Tar tacksamt emot era erfarenheter.
/Arvid m familj
-
2009-10-05 23:06 #2Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
Jag har bara varit i Kerala en gång. Jag bodde några dagar i Fort Cochin, det var en mysig stad men inte direkt badvänlig. Jag åkte buss en stund för att komma till en strand som var liten men helt okej att ta ett dopp på.
Dom strand-orter jag besökte var Varkala och Kovalam. Varkala var speciallt med bebyggelsen uppe på en klippa, en lång trappa ner till vattnet gjorde att jag inte badade så mycket, och vattnet var VÄLDIGT svårt att ta sig upp ur. Det kanske bara var just när jag var där, men det var väldigt strömt.
Kovalam hade en lugnare del, dock var jag inte i vattnet där. Tyckte att det var jobbigt med alla stora betonghus hela vägen ner till strandkanten.
Störst behållning av Kerala fick jag av Munnar, en stad i bergen. Otroligt vacker miljö och frisk luft. Vi besökte te-plantage samt ett stort vattenfall.
En tur på keralas backwaters är också att rekommendera om man vill koppla av. Att sakta glida runt med husbåten på kanalerna är jättemysigt, och kocken vi hade var fantastisk! Dock var det ganska dyrt, vi betalade 6000 rupies för 4 personer i 20 timmar. Då ingick personalen, men vi fick köpa dryck själva. Dom som ville äta fisk eller räkor köpte det själva också. Vegetarisk mat ingick i priset. Vi åkte från staden alleppey.
Om jag åker tillbaks till Kerala skall jag ta mig en närmare titt på den norra delen.
Föresten, om ni är i Fort Cochin, drick en cold coffee på Kashi Art Café!
-
2009-10-08 20:37 #3Junior Member
- Reg.datum
- Aug 2008
Tack för ditt svar.
Det kanske är bättre att åka till Kovalam. Varkala har vi bestämt att åka till och en tur på Backwater. Vi var i Kerala 2001 och besökte Kovalam, Periyar, sydspetsen (vad den nu heter) och så gjorde vi en tur på Backwater. Kovalam gjorde inget större intryck på oss. Det ska finnas mindre stränder inte långt från Kovalam, (Samudra beach mfl?). Hur är dessa stränder? Det vi vill ha är lugnare stränder.
Fabian om det är så att du åker till Kerala innan vi åker i februari tar vi tacksamt emot dina erfarenheter.
Det är ju en bit att åka (med barnen) så man vill helst veta lite mer och om det är värt att åka dit. Ska väl nämna att svärmor och svärfar ska med också...
/Arvid m familj
-
2009-10-08 20:55 #4Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
-
2009-12-17 16:24 #5Junior Member
- Reg.datum
- Nov 2009
Jag åker till indien, dehli, på söndag och vidare mot kerala, trivandrum, mot nyår, ska meddela ifall jag hittar något intressant!
Liknande ämnen
-
Palolem-Cochin? Husbåt Backwaters? Mumbai International-Inrikes?
By Kat-is-here in forum GoaSvar: 0Senaste inlägg: 2010-01-18, 01:18 -
Åka från Aurangabad till Cochin
By katarinaba in forum IndienSvar: 1Senaste inlägg: 2009-05-29, 01:59 -
Boende i Norra goa !!
By neli in forum GoaSvar: 2Senaste inlägg: 2008-12-18, 11:24 -
Fort Cochin
By yvonne in forum KeralaSvar: 4Senaste inlägg: 2007-12-20, 07:29 -
Cochin- Alleppey
By Karolina in forum KeralaSvar: 1Senaste inlägg: 2007-11-22, 14:24

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat