+ Svara på ämne
Visar resultat 1 till 3 av 3
    Nykomling Nykomling
    Reg.datum
    Jan 2008

Standard nagon som varit i Auroville??

Hej!!!
    Vi har ryktes vagar fatt reda pa att det finns ett litet marligt stalle som heter Auroville..
    Har oxa fatt reda pa att dom kanske inte ar sa glada for besokare...
    nagon som vet nagot om det???
    Ar det nagonsom har varit dar????
    Nagon som kan beratta nagot om byn???
    Byn ligger i Tamil Nadu...

Pa forhand tack..

Lizy

Indienfantast Aktiv medlem fabians avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Blogginlägg
    12

Standard

Auroville i sydindien är ett experimentsamhälle på ekologisk och andlig grund som funnits sedan 1968. Idag lever där c:a 1500 människor från hela världen - utifrån visionen att skapa ett samhälle utifrån mottot "Mänsklig Enhet". Inspirationen kom från den indiska yogin och filosofen Sri Aurobindo och hans andliga partner kallad Modern.

Källa: Auroville International
    Min bror har varit där och tyckte att det var ett speciellt experiment. Jag har inte hört att dom inte skulle tycka om besökare, men jag tror att dom önskar att om man kommer så skall man stanna ett par dagar iallafall.

Deras hemsida hittar du på Auroville.org
    Mer information finns på Auroville, Wikipedia
    Senast redigerad av fabian den 2008-02-18 klockan 13:56
    Är i Göteborg...

Goa, Palolem, Calangute, Agra
    Skaffa en retro t-shirt!

Nykomling
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Auroville

Ett stort kollektiv och ekoby

Vi spenderade ca 10 dagar där och det räcket för att få en bra bild av detta ställe, men jag skulle vilja vara där ett år för att få leva i detta lilla samhälle... Det är ca 1800 personer som är Aurovillare och det jobbar ca 4000 till! Det är lite omvänt men så är det, det är ca 800 Indiner och 1000 västerlänningar av olika nationaliteter, det är nog någon Japan också. Hela detta enorma projekt har en drivkraft som startast av The Mother, man kan se det som en stor ekoby men med en andig gemenskap, det finns ett fokus på att utvecka sig själv som människa. Tillsammans utvecklas till upplysta varelser!
    Detta tycker jag är en helskön inställing, i den mån som det kan vara levande i deras vardagsysslor och bekymmer... men det tycker jag att det är för många jag träffade.

Auroville har många mindre kollektiv där folk bor tillsammans och tex oldar eller driver någon verksamhet. Det är trevig stämmning och det är enligt dom själva en massa jobb att få till det hela.

Dom har ett oerhört fokus på att bygga miljövänligt och använda förnybar energi och dom har tex väldens största solenergi ångkokare!

Jag har fått fina kontakter och intressanta samtal och jag kan rekomendera denna plats att besöka för att ta del av deras vision!

Att dom inte vill ha besökare är både sant och inte.

De tfinns många guesthouse som drivs av boende i Auroville och många är beroende av sina besökare för sitt leverbörd, så det är helt OK att åka och besöka.

Men man bör vara genuint intresserad om man ska åka dit, läs gärna på om dom på deras hemsida Auroville, a universal city in the making.

Vi var med på en veckolång introduktions kurs i Auroville, jag kan rekomendera att komma dit när dom har detta. Det är lättare att ta sig till det hela istället för att försöka ta sig runt på egen hand. Information om detta ska du finna på deras hemsida.

Det Auroville behöver mest är fler folk som vill bo och leva där, dom har mark för 20 000 personer... men för att ta ställning till det måste man besöka dom först. I detta kan man inse att "turismen" kan göra det svårt att skapa det community som är tänkt.

/Jesper

Liknande ämnen

1. Auroville
    By paula_ in forum Indien
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 05:24
  2. Hur länge har du varit ute och rest?
    By fabian in forum Off Topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 17:51
  3. Har någon varit i Mexico?
    By Maggan in forum Övriga Världen