Ämne: Bästa kontantkortet?
-
2010-01-25 22:34 #1
Bästa kontantkortet?
Någon här som vet vilket kontantkort som är bäst att använda för att ringa och smsa? Prio för mig är billiga sms, jag sms:ar hellre hem och jag kontaktar hellre folk via sms, och jag smsar gärna ofta (här hemma är jag säkert på 10-50 sms om dagen). Ringer gör jag sällan och då kan man ju stå ut med en liten dyrare avgift om det är så att sms-en är snorbilliga.
Finns det såna kort som det finns i Sverige med gratis sms?
Hittar nada med google, bara USA-Indien eller andraländer-Indien...
-
2010-01-26 02:53 #2Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Du kan köpa AirTel Goa kontant-kort i Indien som jag tycker är bra,
De flesta verkar tycka att AirTel funkar bra. Men de är sååvitt jag vet inte
så att det är gratis SMS, utan varje SMS kostar.
Vet just nu inte taxan på sms, men minut-taxan till Sverige med Airtel ligger på cirka 10 Rupies/min, ca 1.60kr .
Man kan i regel fylla på på varje ställe som skyltar med AirTel, och även på ATM (bankomater).
Har du svenskt mobilabonnemang så kan du använda det, men många svenska
kontant-kort fungerar inte i Indien (OBS är ej uppdaterad på detta) Tex min kompis Comviq-kontant funkar inte där. Att det funkar med mobilabbonemang har att göra med att utlands-trafiken på svesnka kort debiteras i efterhand. Jag hade tex Telia-abbonemang o det funkade
utan problem i Indien (Telia kopplar uppsig mot AirTels master), enda undantaget i Goa var i Arambol där täckningen var tidvis dålig. Det är dock mycket dyrt att använda Telia i Indien,
och se till att du har internet helt avstängt på din tfn, så att du inte ens av misstag kan koppla upp dig, det kan bli sanslöst dyrt.
Tex en norrman som råkade surfa på sin norska mobil, kostade drygt 1000 kr för ngra timmar. Fast han var inte direkt fattig heller.
Det dröjde ibland 2-3 dagar innan saldot på min Telia-tfn var uppdaterat, o samtalstaxan är mycket dyr, tror den var i genomsnitt 28 kr/minut, ja ni läste rätt, alltså tjugoåtta kronor per minut !!!, men SMS kostade kanske 50öre-1kr /styck. MMS mycket dyrare, kanske 10 kr/styck.
Idiotiskt nog har AirTel gjort så och ändrat reglerna att även om man köpt kontantkort med lång giltighet så måste det användas och fyllas på var 6e månad, vilket gör att eventuellt saldo förloras om det går för lång tid utöver 6 månader. Det går tyvärr inte att fylla på från Sverige, AirTels hemsida för påfyllning funkar bara med indiska kreditkort tyvärr.
-
2010-02-14 21:16 #3Junior Member Nybörjare
- Reg.datum
- Sep 2009
Finns det något kontaktkort som har täckning i hela landet?
Har läst på andra sidor att det kan vara klurigt att köpa vissa kontantkort, att man måste ha passfoto samt fylla i blanketter osv. hur har ni gott till väga?
-
2010-04-15 02:27 #4Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Puh. missade detta inlägget, sorry,,, - jo det stämmer att du ska ha 1-2 passfoton med dig + fotokopia på passets första sida, och kopia på det visum som är instämplat i passet. Dock så är många säljare av kontantkort införstådda med detta, o kan hjälpa er med detta. Man köper själva kontantkortet + påfyllning (typ 1-200 rupies), stoppar in det i tfnen, aktiverar det,
det kan ta typ 1-3 dagar innan det fungerar, Ibland funkar det på en gång. Håll reda på själva brevet som kontantkortet låg i, pga att om det e krångel ni kan få hjälp att få igång det ok. Prova tex att smsa nån kompis som har tfn. Kom ihåg att landsnumret till Sverige är 0046 ellr +46. Själv tycker jag att AirTel har funkat bäst. BPL har också bra täckning.
Dumt nog så går det bara att fylla på ett Goa-kontantkort (delstaten Maharastra) på ett Goa-försäljnings-ställe.
Det går att fylla på saldot på kontantkortet på ATM, bankomat, i hela Indien, man knappar bara in nummret o väljer summan.
Vet ej om de har fått det att funka med påfyllning via AirTels hemsida, och kreditkort.
Kravet på registrerting med passfoto osv har ju med att göra att Mumbai-terroristerna använde stulna kontantkort för att hålla kontakt osv.
OBS att din tfn måste vara olåst, AirTel funkar inte med de flesta svenska tfner som är låsta av svenska leverantörer. Dock så vet jag att somliga svenska
låsta Telia-tfner har funkat med AirTels kontantkort, men det är bara chansningar.
Nej det finns inte täckninng i hela Indien, Indien är stort o på sina håll rätt ödsligt, särskilt i norra Indien och GSM-tekniken kan inte ha täckning långt ifrån masterna. Enda sättet att få täckning överallt är att ha satelitt-tfn men det är tyvärr svindyrt. AirTel och BPL har dock bra täckning på alla turist-ställen.
Liknande ämnen
-
SHANTARAM - bästa Indien-beskrivningen!
By Magdalena in forum IndienSvar: 36Senaste inlägg: 2009-10-06, 18:46 -
Bästa tiden att besöka Kambodja?
By fabian in forum KambodjaSvar: 3Senaste inlägg: 2009-08-10, 16:24

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat