-
2010-01-03 16:34 #1
Ofredande och konsekvenser
Nu på senaste har jag i stort sett lusläst både Asien.se och Indien.nu's forum då jag har varit lite orolig över hurvida Indier behandlar och respekterar utländska kvinnor.
Det är ju inte direkt roligt att läsa om hurvida vanligt det är med att indiska
män rent jävligt sagt har sexuellt ofredat många kvinnliga resenärer.
Jag är en man med principer och hyser stor respekt för olika kulturer men har väldigt svårt att se framför mig att jag skulle kunna vända andra kinden till om min partner skulle bli utsatt.
Vad pratar vi om för konsekvenser om jag väljer att ev. ge gärningsmannen en rak höger?Goa - Palolem 4/2 - 18/2
Dehli - Å en jävla massa mer 25/12 - Okänt
-
2010-01-04 20:32 #2
Ingen?
Goa - Palolem 4/2 - 18/2
-
2010-01-05 09:42 #3Member Småpratare
- Reg.datum
- Jan 2009
- Blogginlägg
- 2
Senaste blogginlägget: Åre 2010-01-17 - 2010-01-22
Inget jag eller min fru märkte av när vi va där...
Johans bildblogg: http://johaneek.wordpress.com
Stockholms biggest dj & music-community: http://www.clubstockholm.se
-
2010-01-09 22:47 #4Junior Member
- Reg.datum
- Jan 2010
Hej,
Jag kan berätta en hel del om dessa fysika ofredanden. Både knipningar i baken, en hand som kommer smekandes längs låret, rent av en hand på bröstet i all trängsel. Man hinner knappt reagera, mannen är förbi, man vänder sig om för att se vem det kunnde vara. Då ser man 20 ryggar.... vem kunde det varit?? Man går ju inte och tittar all män i ögonen för att möjligen hinna avläsa innan man passerar, vad de har i tankarna. MEN, jag har kommit fram till att detta hände mig när jag reste antingen ensam eller gick/reste med mina indiska vänner, män eller en hel hög med kvinnor spelade ingen roll. Jag tror att de som trackaserade mig inte då kunde se att jag hade sällskap utan trodde att jag var en vilsen turist. Senaste gångerna har jag haft sällskap av en svensk man (blond) och inte haft dessa problem.
Jag har en gång pekat ut den man som knep mig i baken till de 2 indier som jag promenerade med på en marknad i bombay. De började skrika på honom, folk samlades runt dem på 2 sekunder, undrandes vad som hänt. De höjde händerna för att slå mannen men avbröt snabbt. Vännerna gick tillbaks till mig och sa att de tyckte synd som honom. Mannen var berusad och om folket runt omking förstod att han både druckit och trakaserat mig hade han fått så mycket stryk så han förmodligen minst hade hamnat på sjukhus.
Om du ger en rak höger tror jag att du bara får med håll av folket runt omkring. Prova!
-
2010-01-24 20:07 #5Junior Member
- Reg.datum
- Nov 2009
Om du nu skulle ge han en rak höger så är det inga problem, undvik att göra det mitt framför polisen bara. OM poliserna skulle komma så äre inget en liten sedel skulle kunna ta hand om.
-
2010-01-25 05:00 #6Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Jag känner flera stycken som varit på långresor o vad de har sagt är att Marocko var värst när det gällde sådant ofredande när det var trångt mm. Och att indierna inte är så besvärliga.
Tom i sånt civiliserat land som Spanien blev de tafsade på när det var trångt på bussarna tex.
Men därför åker många västerländska kvinnor rikshaw (tuktuk) ellr taxi istället för i trängsel på lokal-bussarna ellr lokaltågen. Pga att det är så trångt o mycket folk att det blir kanske nån som blir frestad att knipa till i baken mm. Bättre att fsöka få sittplats då är du säkrare.
Men de menar också att har kvinnan passande klädsel, dvs mer traditionell indisk klädsel så bemöts hon oftast med mera respekt. Tex när jag var ute på indisk lokalbuss med min väninna, så reste sig en indisk man och erbjöd henne sittplatsen av ren vänlighet, så de kan bete sig bra ibland, gentlemanna-mässigt.
Tänk på att vi nordbor är i allmänhet längre och mycket större o muskulösare än indierna är i allmanhet o då visar de mera respekt. En rak höger torde definitvt vara en rejäl pärla för dem. Och/eller en knä ellr spark i skrevet brukar platta till de flesta.
För övrigt bör man inte gå ute ensam nattetid inte ens som ensam man, tex jag vart attackerad av en tokig hund, men jag slog till den med kryckan, o då pep den iväg.
Tex var det nån kvinna som blev tafsad och dragen i örat av en öron-skojare (-petare), och hon klappa till han rejält, nåja inte så att det blev blodvite, men en bra smäll. Men indierna runt omkring tyckte dte var bra gjort och tjoade till. Öron-skojaren försvann som en oljad blixt.
Om du blir utsatt så förvänta dig ingen ursäkt, de flesta drar sig undan, för att de skäms. De vågar ofta inte själva kontakta polisen. Polisen tycker nog att du gjorde rätt om du klappa till han.
-
2010-01-25 18:52 #7
Sedär, den informationen tackar jag för

Känns betryggande att läsa era svar skall erkännas.
Ang. Marocko så upplevde jag det helt annorlunda mot vad som skrivs på olika forum. Visade man respekt bemöttes man med respekt, en och annan nyfiken blick fick min flickvän utstå då vi körde igenom små fiskebyar med fyrhjulingar men i övrigt var det lugn och fin stämmning. Turkiet, området kring Side, där emot... där får man fasiken hålla ögonen öppna.Goa - Palolem 4/2 - 18/2
-
2010-01-31 17:45 #8Junior Member Nybörjare
- Reg.datum
- Feb 2009
Då måste jag säga att jag hoppas att ingen slår till någon. Våld är inget bra sätt tycker iaf jag.
-
2010-02-02 11:55 #9Member Småpratare
- Reg.datum
- Mar 2008
Jag har rest ensam en gång till Goa, och då blev jag tafsad på av en taxichaffis. Jag sa till på skarpen och då blev han sur och la av. Men rent allmänt tycker jag att jag fick sämre respekkt än annars när vi varit två. Kändes lite surt. Men over de hele - uppför sig Indierna mycket fint!!
-
2010-02-02 11:55 #10Member Småpratare
- Reg.datum
- Mar 2008
Glömde säga - HÄRLIG SEMESTER!!

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat