Ämne: Dudhsagar falls
-
2010-03-03 15:53 #1Junior Member
- Reg.datum
- Mar 2010
Dudhsagar falls
Att åka till vattenfallet är en mycket trevlig utflykt.
Det var dock bra att jag läste Dudhsagar falls - Allt om Goa innan jag åkte dit.
Precis som artikeln säger tillämpas ett mycket offensivt system för att få så mycket dricks så möjligt.
Min guide var trevlig och hjälpsam. På hemresan från vattenfallet började han dock att klaga på de dåliga villkor han arbetade under och att han var helt beroende av att få dricks. Han angav själv att alla i bilen (per person) borde ge honom 300-400 rupier i dricks.
När vi kom fram med bilen kom en man, vi inte sett förut fram till bilen, spände ögonen i oss turister och sa nästan hotfullt: "Give your guide money!".
Jag gav guiden en liten bunt med småsedlar (totalt 120 rupier) vilket motsvarade vad jag tyckte hans service var värd. Däremot fick han inte mer för att "det var synd om honom". Jag skyndade iväg innan han hunnit räkna pengarna.
Jag har inget emot att ge dricks för god service. Jag tycker dock det är servicen och inte att guidens problem som ska generera dricks. Det finns gott om människor i Indien det är mycket mer synd om än guiderna vid Dudhsagar falls, och som artikelförfattarna skriver är det då bättre att ge mat till någon fattig.
Syftet med mitt inlägg här är förbereda fler på den offensiva dricksstrategin. Uppmuntra gärna god service, men inte "tycka-synd-om-strategin".
Liknande ämnen
-
Dudhsagar falls
By lifeisgood in forum GoaSvar: 10Senaste inlägg: 2009-02-04, 19:55 -
Dudhsagar Falls
By Kalonn in forum GoaSvar: 9Senaste inlägg: 2007-12-18, 19:08

LinkBack URL
Om LinkBacks
Svara med citat