Ämne: Visum till Indien
-
2009-12-03 01:43 #461Veteran Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Du har helt rätt, Fabian,
Det är ju så att när det gäller visum för alla länder så är det ambassaderna som bestämmer om visum-reglerna. Ursäkta att min attityd gentemot TTServices och Indiska ambassaden kan verka vara negativ. Man är ju gäst i landet som man söker visum till, och då får man följa de regler som finns.
En vän till mig ringde igår och berättade att han nyss försökt boka per tfn en sista minuten till Goa 10 dec, men han blev upplyst då om att han inte skulle hinna få visum i tid. Det är ju lite tråkigt för bla resebolagen att detta hindrar dem från att sälja resor till Indien. Och tråkigt för vi som vill turista, och uppleva Indien.
Samtidigt måste man ju säga att Indien är ett mycket spännande land, och väl värt det besvär att söka och få visum till, - Varje dag i Indien är som en teater-föreställning för oss fyrkantiga nordbor tycker jag iallafall.
Jag är handikappad, och det är krångligt och bökigt att ta sig fram i Indien, men med lite god vilja går det ändå, det får helt enkelt ta lite mera tid. I allmänhet så är indierna mkt hjälpsamma mot mig.
Hursomhelst så är det inte så krångligt att få visum, när man väl satt sig in det hela. Var inte rädd för att fråga på TT Services.
-
2009-12-04 20:52 #462Nykomling
- Reg.datum
- Dec 2009
hinner jag få visum!!
Ok !
tack för din guide,
Tyvärr uppmärksammade jag den kanske försent!
Jag uppmärksammade nu efter att jag skickat in visumansökan- 16 nov.-,
att passet måste vara giltigt minst 6 månader från viserings tillfället för att få visum.
Mitt går ut i Mars 2010. vi åker i början av jan och hem början av feb 2010.
Jag hoppas att det kan lösa sig ifall jag bara blir beviljad single entry, vi har ju hemresa bokad i feb. det är ju i varje fall 1 mån innan mitt pass går ut.
Hur petiga är dem i det här fallet!! Måste jag skynda mig jävligt med att ordna ett nytt pass!!
OM det är någon som varit med om någon liknande situation, så är jag väldigt tacksam för at få veta, känns lite ovisst om min resa kommer bli av.
Försöker nu mejla ttservice angående mitt problem men det verkar osm mina mejl inte kommer fram.
tacksam för svar.
-
2009-12-04 21:33 #463Nykomling
- Reg.datum
- Dec 2009
jaha!!
OK nu har jag kikat tillbaka lite på dem senaste inläggen.
BRA att få veta att jag för en gång skull varit ute i för god tid med ansökan.
SKÖNT!
MEN frågan om jag måste fixa nytt pass (pga sista giltighetsdagen i mars) kvarstår.
VAD tror ni kära vänner?

SAT NAM
-
2009-12-04 22:54 #464Veteran Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
De skriver på sin hemsida att hotmail-mejl inte kommer fram till dem pga problem med deras bredband. Om du har nån annan alternativ emejl adress så använd den istället. Jaghar mejlet dem flera ggr och alltid fått svar, ibland har mejlen kommit långt efter kontorstid, så ngn där på TT jobbar över ibland. Jag vet inte hur petiga dem är, det står bara i anvisningarna att passet ska ha minst 6 mån giltighetstid kvar.
Kolla var du kan få nytt pass, och fråga om hur lång tid det tar att få ett nytt pass. Bor du i sthlm så är det krånligt att få nytt pass, det finns nåt kontor uppe vid Kronoberg, Bergsgatan 48 som utfärdar pass.
Jag vet folk som åkt till södertälje polisstation för att slippa köa, o att det gick snabbare där, men det e typ 1 ellr 2 år sen. De fick hämta sitt mkt fortare än dem som söker vid
Kronoberg.
Mitt pass fick jag 2006, och det vart klart på 5 dagar på Hudiksvalls polisstation. Var där på onsdagen o det kunde ja hämta på måndagen.
Du kan också fåt ett tillfälligt pass uppe på Arlanda (7 mån giltighet), som de fixar snabbt, som du då får ta till TT Service och få instämplat ett nytt viusm.Senast redigerad av FasterSvenne den 2009-12-05 klockan 01:34
-
2009-12-05 08:45 #465
Jag tror inte att dom kommer godkänna ditt pass. Det skall ju gälla 6 månader längre än hemresa, men oavsett vad man skriver på ansökningen så får man ju 6 månaders visum från den dagen dom godkänner det vilket gör att ditt visum isåfall skulle vara giltigt längre än passet. Så jag tror att du kommer att få det tillbaks.
Ett nytt pass brukar man få på någon vecka. Ring till passexpeditionen och kolla med bahndlingstid och så. Det kostar 400 kronor.
Passexpeditionen i stockholm city kontaktar man genom att rinag 11414, dom har telefontid måndag-torsdag 13.00-16.00 samt fredag 13.00-15.00.
Provisoriska pass gäller bara för en resa, och då i max 7 månader, vet inte hur ambassaden ställer sig till det när det gäller visum, det ger ju en bara 1 månad kvar från hemresedatum isåfall. Dessutom kostar provisoriskt pass 980 kronor och kan altså bara användas för en resa.
Eftersom du kanske inte har jättemycket tidsmarginal så föreslår jag att du omedelbart ringer till TT Services och förklarar problemet, kanske är det så att dom kan hålla din ansökan tills du inkommit med ett nytt pass, eller om dom på annat sätt kan hjälpa dig. Uppdatera gärna i tråden hur det går och vad dom säger!
-
2009-12-05 15:56 #466Nykomling Nykomling
- Reg.datum
- Feb 2008
Kortare än 6 månader pass
När jag skulle åka i Mars 2008 så upptäckte jag att mitt pass skulle gå ut i maj.
Jag åkte då till ambassaden och frågade om de kunde göra ett visum med kortare giltighetstid vilket skulle gå bra.
Jag hämtade passet samma eftermiddag och de hade då gjort ett visum som gällde en månad fram.
Inga problem då åtminstone!
Mvh Markus
-
2009-12-05 15:58 #467
-
2009-12-05 23:16 #468Nykomling
- Reg.datum
- Dec 2009
tack alla
Nu har jag fått mängder med alternativ ska börja kolla upp alla möjliga vägar i morrn.
Först å främst måste jag ringa TT, tydligen ligger min ansökan där i väntan på behandling. Så får jag se sen hur det går.
Visst kommer det gå bra?
När jag har sånt här fint stöd..Tack alla hjälpsamma!!
Väldigt glad är jag för att jag lyckades hitta fram till det här forumet!!
Sat Nam
-
2009-12-07 00:15 #469Nykomling
- Reg.datum
- May 2009
Hej och tack för allt engagemang i min fråga. Jag fick en smärre chock, helt klart och förstod inte att man kunde boka preliminärt, vilket i sig är lite märkligt, då det inte förpliktigar till något, men glad är jag. Så nu har jag lämnat in min ansökan personligen och fått den godkänd.
-
2009-12-08 17:47 #470Nykomling
- Reg.datum
- Dec 2009
hejsan! skickade in mitt visum häromdagen. nu upptäckte jag att jag glömt att skriva in att jag skall till Mumbai. ( åker hem därifrån, det står dock på boknings bokningsbekräftelsen att jag kommer att åka hem ifrån mumbai).men kommer de att skicka tillbaka allting? känner mig något orolig.
Liknande ämnen
-
Bokningsbekräftelse för att kunna ansöka om visum till Indien
By fabian in forum IndienSvar: 0Senaste inlägg: 2009-12-16, 16:34 -
visum till filippinerna
By Moroland in forum FilippinernaSvar: 3Senaste inlägg: 2009-09-08, 12:10 -
Visum samt flytt till Kina.
By Synok in forum KinaSvar: 0Senaste inlägg: 2009-03-12, 19:20 -
Visum till Kina
By SusanneL in forum KinaSvar: 2Senaste inlägg: 2008-12-20, 19:31 -
Visum till Indien
By Beppe in forum ForumetSvar: 1Senaste inlägg: 2007-12-09, 17:17