-
2008-05-19 23:08 #1
Hur göra med pass som ekonomisk flykting?
Hej. Jag är ny här. Går och funderar på att sälja lägenhet, sommarställe och rubbet och bosätta mig på lämpligt ställe i Asien. Har inga planer på att återkomma inom överskådlig framtid så jag tänkte eventuellt "hoppa över" det där med skatt på försäljningarna. Passet räcker ju bara fem år nu för tiden. Jag har för mig att preskriptionstiden för ekonomisk brottslighet är tio år. Nu är jag ju inte någon ekonomisk brottsling (än i varje fall). -Dessutom har jag för mig att jag läst att man måste bli delgiven misstanke för att hamna i registren och vet de inte var jag är kan de ju inte delge mig... Är det någon här som vet om detta agerande kan medföra problem när jag knallar in på något konsulat i Manila eller varför inte Shanghai och vill ha nytt pass?
-
2008-05-20 23:02 #2Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Senaste blogginlägget: Uppgraderat forumet igen!
Ja du får inget nytt pass om du är efterlyst som jag förstår det.
Mitt föslag är att du ringer skatteverket och hör med dom, det gå bra att vara anonym och dom måste svara på dina frågor. Du kan ju även höra med någon duktig advokat om vad som händer och hur det är med preskriptionstid mm.
Tio år är dock en lång tid, vem vet vad du vill göra om tre år t.ex.
Ett annat förslag istället för att planera ett brott är att kontakta en skatterådgivare t.ex. Skattepunkten AB | Skattepunkten AB för att höra hur du kan minimera saktterna.
-
2008-05-24 15:09 #3
Ok tack för svar
Jo det är ju helt riktigt det du säger. Jag har heller inte bestämt mig för hur jag ska göra. Jag vet att det dock är möjligt att komma tillbaka och hälsa på även innan preskriptionstiden gått ut. Man kan tex flyga till Köpenhamn och ta tåget därifrån. Är inte helt säker på att det är värt strulet att skita i skatten. Beror på om man vill vara hemma eller inte. I värsta fall kan man ju alltid komma krypande och betala efteråt om det kniper... Det är dock inte småpengar det handlar om. Det är över en mille jag skulle betala i så fall. Skatteplanering eller inte... Det tar liksom emot. I synnerhet som jag som företagare redan gött Svenska staten med miljoner och åter miljoner i skatt redan. Hade hoppats att någon som redan gjort något liknande kunde berätta lite...
-
2008-05-26 14:18 #4Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
-
2008-05-26 14:27 #5
Mmmmm. vad mysigt... Finns dock rätt många som flyttat utomlands med skatteskulder. Undrar hur dom gjort när de "kommit hem". Får ta och kolla detta ordentligt innan man går och ställer till det för sig...
-
2008-06-01 17:13 #6Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
-
2009-12-06 03:39 #7Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
För dem som tänker bosätta sig utomlands
Denna tråd är gammal, men tänkte ändå skriva ngra rader.
Jag lägger mig inte i det moraliska i det här, om det är rätt eller fel.
Iaf jag hört, men är ej säker att man lättare kan dribbla bort skatten på försäljninga av fastigheter om de står på (ägs av) ett företag. Du ska själv äga företaget förstås.
Närmaste stora skattefria zon är Svalbard, Spetsbergen, men där går solen ner 23 oktober, och syns igen i slutet på mars
. Arbetar man på Svalbard så tjänar man bra.
Det är ingen skatt där.

Tips för den som vill bosätta sig utomlands:
1. Se tilll att ditt pass har relativt lång giltighetstid.
2. Så snart du hittat ett trevligt ställe så se till att söka "residency permit",
dvs motsvarande uppehållstillstånd.
3. Du måste troligen då ha en fast adress, och måhända en giltig anledning
att befinna dig i landet:
- Tex att du är gift med nån där.
- Tex att du bedriver ngn form av verksamhet där.
- Tex att du har ngn anställning.
Ett plus är förstås om du har god ekonomi.
Undvik ställen o folk som vill ha mutor, för de brukar bara vilja ha mera då o då.
O det blir rätt tjatigt.
Säj att du vill ha kvitto, dåbrukar de lägga ner tjatet.
Vill du helt koppla dej ifrån Sverige så kan du söka medborgarskap, men det är olika
i olika länder förstås. Får du medborgarskap, får du också chansen att få ett pass
i det landet du befinner dig i, men då får du acceptera de visum-regler i andra länder som finns för dessa medborgare. Att byta medborgarskap kan alltså innebära att möjligheten att resa relativt fritt utan viusm (som vi svenskar kan göra till de flesta länder) beskärs, och det blir allmänt svårare att resa.
Somliga länder acccepterar inte dubbla medborgarskap, så du kan inte ha ditt svenska medborgarskap kvar tex. Byråkratin är annorlunda än vad vi är vana vid, såse till att du bor rätt så nära myndighetskontoren så du slipper resa så mkt för att fixa papprena.
Jag vet svenskar som lever som ekonomiska skatteflyktingar i tex Spanien, men hur de har det rent allmänt, om de har residency, o om svenska staten håller på att jaga dem, det vet jag inte.
För länge sen var det nån svensk som bodde på nån japansk ö, o japanska medborgare har ju bra pass, som de fåråka litta här o var i världen med.
Tänk på att sjukvården i många länder är mkt olika vår sjukvård. Och kan kosta mycket.
Sist men inte minst - Se tilll att du är duktig på språk, o även lär dig en del av det lokala språket, språk kommer man långt med. Och nödvändigt för att överleva.
Jag skulle undvika länder som har konstiga skrivtecken, det är för knepigt att lära sig tycker jag. Jag vill kunna läsa viktiga papper.
-
2009-12-06 08:09 #8Indienfantast Aktiv medlem
- Reg.datum
- May 2007
- Blogginlägg
- 11
Ang. det här med dubbla medlemsskap. Det är inga problem att ha dubbla medlemsskap så länge det ena är svenskt.
Iran är ett av de länder som inte accepterar dubbla medborgarskap, det innebär att om du är både iransk och svensk medborgare och reser in i iran så räknas du av iranska myndigheter enbart som iransk medborgare.
-
2009-12-06 11:56 #9Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Intressant, jag är inte uppdaterad på detta
kring dubbla medborgarskap, tänkte mera i allmänna termer kring medborgarskap,
efsom jag känner kanadensare, amerikaner,
engelsmän mm.
Problemet som skatteflyktingar får är att de efter en tid står utan
giltigt pass, o efsom de smitit från sitt land så kan de
inte få nytt pass utan vidare. Och vara utan id-handlingar blir jobbigt i längden (bra att ha skaffat åtmin ett internationellt körkort, tex).
De får skaffa annat pass, o då e medborgarskap, ellr uppehållstillstånd bra pga
att om de bor tex i typ Långtbortistan, så kan de skaffa Långtbortistanskt pass.
Rätta mig om jag har fel.
Bland de utlandsboende svenskar jag haft nån kontakt med så
verkar de som bor i Nya Zeeland och Australien trivas bäst,
pga dels engelskan, bra skolor mm.
Spanien tex, tycker en del att det är för många nordiska o tyska pensionärer,
som inte brytt sej om att lära sej spanska,o lever lita för mkt för sig själva.
Men visst det är väldans krångligt att bilda en ny tillvaro i annat land, o kan
kosta mera än det smakar.
Advokater som påstås kunna sånt här i andra länder står rätt ofta för
-Mycke snack o liten verkstad.. ellr - Lots of nice talking, but no money......
-
2009-12-09 05:48 #10Senior Member Aktiv medlem
- Reg.datum
- Mar 2009
Det är åklagarens skyldighet att väcka åtal innan preskriptionstiden går ut.
Om Skatteverket misstänker brott, så lämnar de ärendet till åklagaren och åklagaren går igenom om det finns skäl att väcka åtal.
Görs det och gäldenären (den skyldige) inte kan komma till rättegång så kan rättegång hållas i frånvaro. Om brottet är helt uppenbart så kan den skyldige dömas i sin frånvaro,
vanligtvis till böter + skattetillägg + schablon-skatt.
Schablon-skatt är den skattesats som annars skulle tagits ut om man inte hållt sig undan. Skattetillägg är en extra "straffskatt" som läggs på för att markera att så gör man inte tycker staten
Är brottet grovt så dömes till fängelse, och då blir då den skyldige förstås efterlyst.
Kronofogden blir skyldig att ta alla kvarvarande tillgångar i sk kvarstad för att säkra dem, dvs frysa bankkonton, öppna bankfack, leta efter sista kända address, osv.
Det finns naturligtvis varierande "knep" att förhala processen.
Beträffande skulder till staten så finns det preskriptionstider på somliga skulder,
men kan inte reglerna på dem.
Bland annat så om ett företag går i konkurs, och företaget har tex skatteskulder,
Och om tillgångarna inte täcker skatteskulden, så kommer resten av skatteskulden att stå kvar, men den avskrivs efter en tid, hur länge vet jag inte.
Jag ger inga moraliska synpunkter på detta, men det är ofta mykcet snack o liten verkstad om att fsöka lura staten på pengar i detta land. Vilket kankse är rätt så typiskt för just Sverige. En del andra länder man rest till är det inte alls så uppenbart att snacka om just sånt här fiffel.
Viktigast är väl att när man flyttar till ett annat land, att man inte kommer i klammeri med rättvisan där oxå. Andra länder har ju oftare en mkt tuffare attityd mot ekonomisk brottslighet än vad det är här, bla fängelsestraffets längd mm. Kanske man kan muta sig fri, men det håller inte alla gånger. Tex att sitta på kåken i tex Indien kan inte vara en höjdare i längden.
Kankse det finns nån i detta forum som besökt ett indiskt fängelse ?
Skulle vara kul att få höra nåt om hur det är där?
Jag besökt ett fängelse på Trinidad men det var länge sen (1970-talet), det var tufft, trångt o smutsigt, dålig hygien, obekväma sängar, dåligt med dagsljus, lite att göra, typ bara slagskämpar o hamnbusar där, mm.
Liknande ämnen
-
Brådskande om visum eller pass!
By elvissss in forum IndienSvar: 6Senaste inlägg: 2008-02-27, 09:12 -
göra i en vecka?
By Tiara in forum IndienSvar: 6Senaste inlägg: 2008-02-04, 08:03 -
Driva företag och göra inversteringar i Indien
By Linkan79 in forum IndienSvar: 0Senaste inlägg: 2007-12-26, 19:54 -
Mitt pass är borta
By fabian in forum Off TopicSvar: 10Senaste inlägg: 2007-12-04, 13:17

LinkBack URL
Om LinkBacks